Petosten ja huijausten ennaltaehkäisy
Petokset ja huijaukset ovat lisääntyneet ja kuka tahansa voi joutua taitavan rikollisen huijaamaksi. Huijarit käyttävät hyväksi henkilöitä, joiden kyvyt puolustautua tai ymmärtää huijauksen mahdollisuus on heikentynyt.
Petoksen muotoja ovat esimerkiksi tilitietojen ja tunnuslukujen kalastelu, rahan ”lainaaminen” tai aiheettomat laskut. Huijaamista on myös ylihintaisten tai tarpeettomien tuotteiden tai palveluiden myynti. Tyypillisiä ovat puhelimitse tai postitse tapahtuvat huijaukset, kuten arpajais- ja lottohuijaukset tai rahankeräys.
Asuntoon pyrkivät huijarit saattavat esiintyä ammattihenkilöinä, kuten huoltomiehinä tai kotihoidon työntekijänä. Toisinaan sisään pyrkivän henkilön luotettavuuden arviointi on vaikeaa kenelle tahansa, mutta etenkin, jos muisti tai henkilöiden tunnistaminen ei ole entisellään.
Keinoja suojautua petoksilta:
- Säilytä pankkikortti ja sen pin-koodi eri paikoissa.
- Aseta nosto- ja ostorajat pankkikortteihin.
- Pidä käteisrahan määrä kotona maltillisena.
- Rajoita puhelinmyyntiä aktivoimalla Robinson-kieltopalvelu.
- Estä palvelunumeroiden käyttö puhelimesta.
- Älä säilytä kodin vara-avainta ulko-oven lähettyvillä.
Petokseen tai taloudelliseen hyväksikäyttöön voivat syyllistyä myös läheiset. Rahan käyttäminen, lainaaminen tai omaisuuden myyminen ilman lupaa tai edunvalvontapäätöstä on taloudellista hyväksikäyttöä. Erityisesti alttiita ovat henkilöt, joiden lähipiirissä on päihde- tai peliriippuvuutta.
Muistisairautta sairastava ihminen ei välttämättä muista antaneensa rahaa tai ymmärrä rahan arvoa, jolloin hyväuskoisuutta voi käyttää helposti hyväkseen. Läheiset voivat ajatella käteisen rahan häviämisen tai tavaroiden katoamisen johtuvan muistisairauden oireesta. Usein taloudellinen hyväksikäyttö ei tule esiin ilman muiden läheisten tarkkaavaisuutta ja puuttumista tilanteeseen.