Bedrägerier
Lögner och bedrägerier har ökat, vem som helst kan bli lurad av skickliga bedragare. De som luras utnyttjar svaga personer, vars förmåga att försvara sig eller förstå risken för bedrägeri är försvagad.
Exempel på olika former av bedrägeri är informationsfiske om konto- och nätkodsuppgifter, lån av pengar eller obefogade räkningar. Det handlar också om bedrägeri vid försäljning av för högt prissatta och onödiga produkter. Vanligen sker bedrägerier per telefon eller per post, exempelvis lotterier eller penninginsamlingar.
Bedragare som försöker komma in i lägenheter kan presentera sig som servicemän eller som yrkespersoner inom hemvård. Det är för vem som helst en utmaning att värdera tillförlitligheten av personen som försöker ta sig in, men speciellt om minnesfunktionen eller förmågan att känna igen personer inte är vad den tidigare varit.
Skyddsknep mot bedrägerier:
- Förvara bankkort och dess pinkod på olika platser
- Fastställ gränser för uttag och inköp på dina bankkort
- Förvara inte för stora summor kontanter hemma
- Begränsa telefonförsäljning genom att aktivera Robinson-tjänst
- Förhindra användning av servicenummer från telefonen
- Förvara inte hemmets reservnyckel i närheten av ytterdörren
Närstående kan även göra sig skyldiga till bedrägeri och ekonomiskt utnyttjande. Att använda eller låna pengar, sälja egendom utan tillstånd eller utan intressebevakningsbeslut är exempel på ekonomiskt utnyttjande. Speciellt utsatta är personer i vars närhet det finns drog- och spelberoende.
En person med minnessjukdom kommer nödvändigtvis inte ihåg att han/hon givit pengar eller förstår inte värdet på pengarna. Därmed kan dennes godtrogenhet lätt utnyttjas. De närstående kan tänka att försvinnandet av pengar eller saker kan vara ett symtom på minnessjukdomen. Utan övriga närståendes uppmärksamhet och ingripande framkommer ekonomiskt bedrägeri oftast inte.